ایزو و استاندارد

ایزو و استاندارد در یک نگاه

استاندارد و ایزو در یک نگاه

سازمان جهاني استاندارد در سال 1948 در ژنو تشكيل شد و در حال حاضر بيش از 156 كشور (از جمله ايران) در آن عضو هستند.علامت اختصاري سازمان بين المللي استانداردهاي جهاني در زبان انگليسي «ISO»، برگرفته از عبارت (International Organization for Standardization) است.

امروزه در هر كشوري و با هر زباني اين سازمان را با نام ISO مي شناسند. كار اين سازمان تدوين استانداردهاي بين المللي است. اين سازمان يك سازمان غير دولتي است كه مستقل از سازمان ملل فعاليت مي كند. همچنين اعضاي اين سازمان نمايندگان دولت ها نيستند بلكه اعضاي سازمانها و موسسات استاندارد ملي هستند.
استفاده از استاندارد هايي كه توسط ISO تهيه مي شود اختياري است و سازمان «ايزو» هيچگونه قدرتي در رابطه با اجرا و پياده كردن اين استانداردها ندارد. درصد خاصي از استانداردهاي اين سازمان كه بيشتر آنها در رابطه با بهداشت، ايمني و محيط زيست هستند در برخي از كشورها به عنوان بخشي از مقررات مورد استفاده قرار  مي گيرند.
اما آزاد بودن استفاده از علامت ISO مي تواند در ذهن افراد اين فكر غلط را القا كند كه اين سازمان در زمينه صدور گواهينامه نيز فعاليت دارد يا اين سازمان، سازماني را كه از اين علامت استفاده كرده تاييد مي كند يا اين سازمان نماينده مجاز سازمان «ISO» است. هيچ يك از فرضيات ياد شده درست نيست. همچنين نظارت بر اجراي استانداردها مطابق شرايط تعيين شده در حيطه وظايف سازمان ISO نيست.

در طول تاریخ معیارهای استاندارد و ایزو تغییر کرده است و هر دوره ای استاندارد مخصوص خود را می طلبد. استاندارد و ایزو مخصوص کالا و خدمات است و تعیین می کند که هر کالا و خدمتی در چهارچوب معینی تولید و عرضه شود و در تمامی کشورها علاوه بر استانداردهای جهانی، استانداردهای ملی مربوط به خود را نیز دارند و در اغلب کشورها سازمانی برای نظارت بر کیفیت کالا و خدمات وجود دارد که به سازمان استاندارد معروف است ولی امروزه مؤسساتی هم وجود دارند که کار استاندارد را انجام می دهند.

تفاوت های زیادی بین استاندارد محصول و استاندارد ایزو وجود دارد. استاندارد یک سند حاوی مشخصات، ویژگی ها و دستورالعمل ها فراهم می کند که به صورت مداوم قابل استفاده است و اطمینان حاصل می کند محصولاتی که تولید می شوند همگام با هدف نهایی هستند.

استانداردها متفاوت هستند استاندارد ایزو، استاندارد کیفیت مدیریت سازمان ها و شرکت ها است که نشان می دهد یک سازمان برای رسیدن به اهداف از فرایندی منسجم و منظم پیروی می کند. در نهایت با داشتن استاندارد و ایزو نشان داده می شود که محصولات و خدمات قابل اعتماد هستند که با به کارگیری آن‌ها ضایعات کاهش می یابد و بهره‌وری افزایش پیدا می کند.

استاندارد به دو بخش تقسیم می‌شود، یکی استاندارد ویژگی ‌های آن خدمات که برای مشتری یا دریافت کننده خدمات ملموس است و دیگر سیستم مدیریت کیفیت خدمات (فرایندهای عملیاتی آن خدمات) است. اگر بخواهیم ایزو را در یک کلمه معنی کنیم، ایزو یعنی نظم. بر این اساس سازمان‌هایی که نظم بیشتری دارند، راحت ‌تر می‌توانند به سمت استاندارد سازی بروند.بيشتر استانداردهاي ISO مخصوص توليد محصولات يا مواد خاصي است.

گواهینامه های تشک رویا اصفهان 

  • دارنده نشان استاندارد از سازمان ملی استاندارد ایران
  • دارنده گواهینامه ISO ۱۰۶۶۸-۲۰۱۰ تأیید ارزش برند/ از سوی اتحادیه اروپا/ ICS Group
  • دارنده گواهینامه ISO ۱۰۰۰۴-۲۰۱۰ رضایت‌مندی مشتری/ از سوی اتحادیه اروپا/ ICS Group
  • دارنده گواهینامه و نشان کیفیت برتر/ از سوی اتحادیه اروپا/ ICS Group

 

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.