دیسک کمر چیست

دیسک کمر چیست ؟

دیسک کمر چیست 

بدن انسان دارای 24 مهره در ستون فقرات مباشد .6 مهره در ناحیه گردن ، 12 مهره متصل به ناحیه قفسه سینه و 5 مهره در کمر می باشد.

در میان هر مهره یک دیسک قرار دارد . دیسک به حالت ژله مانند میباشد که 80 در صد آن از آب تشکیل میشود.دیسک مانند ضربه گیر عمل میکند و فشارهای وارده به مهره ها را خنثی میکند.

با بالا رفتن سن از آب دیسک کم میشود و حالت ارتجاعی آن کاهش می یابد و فشارهای وارد بر آن مانند بلند کردن اشیآ سنگین ،وضعیتهای نادرست ایستادن ، نشستن و خوابیدن و حوادث باعث آسیب به دیسک میشود.

علایم درگیری دیسک

عوامل مختلفی در بیرون زدگی و درگیری دیسک کمر دخیل هستند. چاقی، بلندکردن اشیای سنگین، شیوه نادرست خم شدن، وضعیت های نامناسب بدن هنگام نشستن، ایستادن و خوابیدن، ورزش نکردن، ورزش غیراصولی، تصادف و حوادث، ناهنجاری های مادرزادی، گودی بیش از حد یا کمتر از حد کمر، بارداری و جابجایی، سرخوردگی مهره ها روی یکدیگر همگی از عوامل موثر در درگیری دیسک های بین مهره ای و درد و ناراحتی ناشی از آن هستند.

استرس و اضطراب نیز با افزایش ترشح هورمون کورتیزول و افزایش التهاب در بدن به طور غیرمستقیم باعث تشدید دردهای دیسک کمر می شوند. استعمال دخانیات از دیگر عواملی است که به طور غیرمستقیم بر دردهای ناشی از درگیری دیسک تاثیر می گذارد.

پیشگیری از آسیب های دیسک کمر

حفظ وضعیت مناسب بدن حین راه رفتن، ایستادن، نشستن و خوابیدن، خود داری از خم و راست شدن به شیوه نادرست، تقویت عضلات و انعطاف پذیری آنها با ورزش اصولی منظم، انجام حرکات اصلاحی تجویزشده از سوی پزشک، استفاده از مایعات به اندازه کافی و اصلاح گودی بیش از حد یا کمتر از حد کمر و… به پیشگیری از درگیری دیسک کمر کمک می کنند.
خیلی اوقات افراد بعد از خم شدن به سمت زمین برای برداشتن اشیا یا بستن بند کفش و … دچار درد دیسک کمر می شوند، بنابراین آشنایی با شیوه درست خم شدن روی زمین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای این منظور باید حتما به جای خم شدن از کمر، به شیوه اسکات از زانو خم شوید و خود را به زمین نزدیک کنید. اگر هم توانایی این حرکت را نداشته باشید باید حتما ضعف بدن را با کمک پزشک متخصص برطرف کنید.

تأثیر تش; های سفت در افزایش كمردرد

دوره ‌ای که می‌گفتند تشک حتماً باید سفت باشد به سر آمده است. تحقیقات گویای این مطلب هستند که تشک‌های معمولی نسبت به تشک‌های سفت توانایی بیشتری در مهار کردن کمردرد دارند. یک تشک خوب، تکیه‌ گاه مناسبی برای بدن از سر تا پا  است و حالت ستون فقرات را در همان وضعیت ایستاده نگه می‌دارد.

در حین انتخاب بیشتر به وضعیت قرار گرفتن شانه، باسن و کمر روی تشک دقت کنید. چون در هنگام خواب بیشترین وزن بدن روی این نقاط می‌افتد. اگر نتوانید به راحتی وزنتان را به آن تکیه دهید، پس از مدتی دچار کمر درد می‌شوید. یک تشک استاندارد باید پارچه‌ ای با دوخت محکم و جنس خوب داشته باشد.

دوخت‌ ها و طرح ‌های آن نباید آنقدر برجسته باشد که به کمر و بدن آسیب برسانند، بلکه انعطاف‌ پذیری بالایی باید داشته باشند تا هر وزنی را تحمل کنند و زود گود یا پاره نشوند. یک تشک استاندارد مانند تشک رویا باید دارای فنرهای قوی باشد. نوع پارچه تشک، استحکام و مقاومت آن، نوع دوخت و شرایط آماده‌سازی و بسته‌بندی تشک نشانه مرغوبیت کالاست البته برای اطمینان خاطر بیشتر از کیفیت کالایی که می‌خرید می‌توانید به سایت تشک رویا به عنوان بهترین مرکز فروش تشک اصفهان، مراجعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.