بالش نرم یا سفت

بالش نرم یا بالش سفت کدام یک برای من بهتر است؟

مقدمه

خواب را می توان یکی از مهم ترین نیاز های بدن انسان دانست که به افراد کمک می کند خستگی و انرژی از دست رفته خود در طول روز، دوباره بدست آورده و برای شروع روز بعد آماده شوند. به همین منظور لازم است تا افراد در طول شب خواب با کیفیتی داشته و تمامی شرایط برای یک خواب خوب و آرام فراهم باشد. بالش یکی از اصلی ترین ملزومات خواب بوده و ویژگی های آن بر کیفیت خواب اثر گذار می باشد. در همین راستا فروشگاه اینترنتی کالای خواب اصفهان در این مقاله قصد دارد شما را با انواع بالش و دلایل انتخاب بالش نرم یا سفت آشنا کرده تا شما بتوانید بالش مناسب خود را به راحتی انتخاب کرده و یک خواب آرام در طول شب داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید.

مزایای استفاده از بالش نرم

بالش های نرم همان طور که از نام آن نیز مشخص است به بالش هایی گفته می شود که در ترکیبات سازنده آن از متریال نرم و لطیفی استفاده شده و دارای انعطاف پذیری مناسبی است و همچنین بدن بر روی آن ها احساس راحتی دارد. از جمله مزیت های بالش های نرم می توان به احساس راحتی برای افراد در هنگام خواب، کاهش فشار به مفاصل به ویژه در افرادی که دارای مشکلات گردن درد و دردهای مفاصلی هستند و انعطاف پذیری مناسب و تغییر شکل آن به حالت دلخواه اشاره نمود. با این وجود بالش های نرم معایبی را نیز با خود به همراه داشته که می تواند سلامت افراد را با مشکل روبرو نماید. از جمله این معایب می توان گفت بالش های نرم به دلیل انعطاف پذیری بالا سر و گردن را به طور مناسبی حمایت نکرده که همین موضوع می تواند برخی افراد را در هنگام خواب آزرده نموده و گاهی نیز می تواند بیماری افراد را همچون آرتروز گردن و … تشدید نماید.

مزایای استفاده از بالش نرم

توصیه می شود افرادی که دارای عادت خواب به پشت و یا پهلو هستند از بالش های نرم استفاده نمایند، چرا که بالش های نرم با وزن سر فشرده شده و در نتیجه سر و گردن از راستای ستون فقرات خارج شده و در نتیجه می تواند مشکلاتی را برای فرد به وجود آورد.

دلایل انتخاب بالش سفت

بالش های سفت برخلاف بالش های نرم که در بالا توضیح داده شد انعطاف پذیری نداشته و به همین دلیل یک تکیه گاه محکم برای سر و گردن به حساب می آیند. مزیت این نوع بالش ها این است که به دلیل سطح صاف و مستحکم خود سر و گردن را در راستای ستون فقرات قرار داده و برای افرادی که دارای مشکلات اسکلتی می باشند، بسیار مناسب است. این نوع بالش ها از وارد شدن فشار به سر و گردن جلوگیری نموده و به دلیل متریال سخت و مستحکم استفاده شده در آن به ندرت تغییر حالت داده و از بین می رود. بالش های سفت با وجود مزیت های گفته شده در بالا می توانند به دلیل سختی و محکمی مشکلاتی را برای سر و گردن به وجود آورده و دردهایی را در این بخش ها ایجاد کنند.

دلایل انتخاب بالش سفت

نکاتی که در زمان انتخاب بالش نرم یا سفت باید به آن توجه کنید

بالش ها همان طور که در بالا بررسی شد در دو دسته بالش نرم و سفت تقسیم بندی می شوند که هر کدام دارای مزایا و معایبی برای بدن انسان بوده و هر شخص می بایست متناسب با بدن خود بالش مناسب خود را استفاده نماید. برای این که تشخیص دهید کدام یک از این مدل ها بیشتر مناسب شما می باشد، لازم است تا به برخی از عادت های خود در هنگام خواب توجه کنید. ما در ادامه به بررسی برخی موارد می پردازیم که شما عزیزان با بررسی این موارد و تطابق آن ها با عادت های خواب خود راحت تر می توانید بالش مناسب خود را انتخاب نمایید.

  • سلیقه و نظر شخصی افراد یکی از مواردی است که بر انتخاب نوع بالش اثر گذار می باشد. در واقع برخی از افراد به بالش نرم و برخی دیگر به بالش سفت عادت داشته و با آن خواب راحت تری را تجربه می نمایند که این موضوع بر انتخاب بالش موثر می باشد.
  • نحوه خوابیدن از مهم ترین عواملی می باشد که لازم است در هنگام خرید بالش طبی به آن توجه نمایید. در واقع به منظور آن که در هنگام خواب بدن در حالت استانداردی قرار گرفته و به ستون فقرات و سایر اندام ها فشار وارد نشود لازم است نوع بالش بر اساس عادات خواب انتخاب گردد. در افرادی که بیشتر عادت داشته به پشت و یا پهلو بخواند بهتر است از بالش هایی استفاده شود که بدن را با ستون فقرات در یک راستا نگه داشته و ضخامت نسبتا بیشتری نسبت به سایر بالش ها داشته باشد. در مقابل افرادی که عادت داشته بیشتر بر روی شکم می خوابند لازم است بالش مقداری سر آن ها را بالاتر از بدن نگه داشته که بالش های نرم و با ارتفاع کم برای این افراد مناسب تر است.

نکاتی که در زمان انتخاب بالش نرم یا سفت باید به آن توجه کنید

  • وضعیت سلامتی بدن نیز از جمله مواردی است که می بایست در هنگام انتخاب بالش به آن توجه شود و چنانچه از بیماری خاصی مانند گردن درد، آرتروز گردن و موارد مشابه رنج می برید بهتر است با پزشک خود در این باره مشورت نموده و از بالش هایی استفاده نمایید که از سر و گردن شما در هنگام خواب حمایت می کند.

نتیجه گیری

در  این مقاله آموختید که انتخاب بالش مناسب یکی از اصلی ترین موارد برای یک خواب آرام و با کیفیت می باشد. هر شخص بهتر از هر فرد دیگری می تواند متناسب با سلایق و وضعیت بدنی خود بالش مناسب خود را انتخاب نماید. انتخاب بالش نرم و یا سفت بستگی به عادت های خواب افراد نیز دارد و بالش مناسب افرادی که به پهلو و یا پشت می خوابند با افرادی که به شکم می خوابند متفاوت می باشد. اگر شما نیز از جمله افرادی می باشید که از مشکلات گردن و ستون فقرات رنج می برید ما به شما توصیه می کنیم از بالش طبی که با ارگونومی بدن مطابقت بیشتری داشته و از فشارهای وارده بر اسکلت بدن در هنگام خواب می کاهد استفاده نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.