اصول نگهداری از تشک خوشخواب

اصول نگهداری از تشک خوشخواب

اصول نگهداری از تشک خوشخواب

تخت خواب یکی از اجزای مهم اتاق خواب به حساب می آید. شما احتمالا برای داشتن خواب راحت و آرام، اقدام به خرید بهترین تشک برای تخت خوابتان می کنید. اما متاسفانه ممکن است از افرادی باشید که به مراقبت از تخت و تشک خود اهمیت نمی دهید و آن را نادیده می گیرید.

این نکته را باید بدانید که شما اگر بهترین و با کیفیت ترین تشک را هم تهیه کنید، نیاز به نگهداری و مراقبت مداوم و طولانی مدت دارد.

اصول نگهداری از تشک خوشخواب اصول نگهداری از تشک خوشخواب

 

انواع تشک رویال اصفهان گونه ای طراحی شده اند که به طور متوسط تا 5 الی 10 سال دوام داشته باشند. با این حال نحوه نگهداری از آن ها بسیار اهمیت دارد. عملکرد شما در مراقبت از تشک می تواند این بازه زمانی را افزایش یا کاهش دهد.

آشنایی با عوامل محیطی که سلامت تشک را تحت شعاع قرار می دهند و راه های مراقبت از تشک تخت در مقابل این عوامل، به شما برای داشتن فضای خوابی تمیز و سالم کمک می کند.

 

ما در این مقاله قصد داریم چند مورد از روش های پیشگیری و اصول نگهداری از تشک خوشخواب را به شما ارائه دهیم:

محافظ تشک خوشخواب تهیه کنید

یکی از بهترین راه های افزایش طول عمر تشک خوشخواب محافظ تشک است. پیشنهاد می کنیم از همان ابتدا که قصد تهیه ی تشک را دارید بهتر است همراه با آن محافظ تشک را نیز خریداری کنید.

محافظ به چند دلیل ارزش خرید را دارد!

  1. 1.شستن آن نسبت به شست و شوی خود تشک راحت تر انجام می شود.
  2. 2.پارچه ی به کار برده شده در محافظ تشک به شما این اطمینان خاطر را می دهد که از نفوذ مایعات، گرد و غبار و آلودگی و چربی پوست در حین خواب به درون تشک شما جلوگیری می شود.
  3. 3.انتخاب یک محافظ مناسب می تواند از تشک شما در برابر ضربه مراقبت کند.

البته محافظ تشک نیز طبق توصیه های درج شده روی برچسب آن هر چند وقت به شست و شو نیاز دارد .

ملحفه ها را منظم تمیز کنید

هنگامی که خواب هستید شاید شما متوجه اتفاقاتی که بر روی تشک شما در حال رخ دادن است نباشید. در هنگام خواب، سلول های مرده و چربی و عرق پوست روی تشک شما باقی می ماند.

استفاده از محافظ دلیل بر این نیست که تمیز کردن ملحفه ی رو تختی و رو بالشی را نادیده بگیرید.

در نتیجه طبق توصیه ی کارشناسان بهداشت باید ملحفه ها را هر هفته یا حداقل هر دو هفته یک بار با آب داغ شست و شو دهید و در صورت نیاز تعویض کنید.

به طور مرتب تشک را بچرخانید

تشک را صرف نظر از نوع آن هر 6 ماه یک بار 180 درجه، به ویژه در سال های ابتدایی، از جایی که سر خود را روی آن قرار می گذارید به سمت قسمتی که پاها روی آن قرار می گیرند بچرخانید.

بعضی تولیدکنندگان انجام این کار را ضروری نمی دانند درحالی که چرخاندن تشک از ایجاد برآمدگی و فرو رفتگی های ناشی از فشار بر روی یک نقطه جلوگیری می کند.

برای چرخاندن تشک توصیه می کنیم آن را از زیر بلند کنید.

از پریدن روی تشک اجتناب کنید

پریدن روی تشک تخت چه فنری چه اسفنجی، باعث می شود به بافت تشک آسیب برسد و سریعتر دچار فرسودگی و فرو رفتگی شود. با اینکار پایه ها و بدنه ی تخت نیز صدمه می بیند.

اصول نگهداری از تشک خوشخواب

اصول نگهداری از تشک خوشخواب

 

در هنگام جابجا کردن و چرخاندن تشک دقت کنید

در هنگام حمل و جابجایی، سعی کنید تشک را درون محفظه ی پلاستیکی قرار دهید تا از خم شدن و ایجاد خراش بر روی سطح آن جلوگیری شود.

هم چنین پیشنهاد میکنیم به هنگام حمل آن را به حالت ایستاده نگه دارید.

بندهایی که به عنوان دسته برای روکش تشک استفاده شده است برای کشیدنمناسب نیستند.

تشک خود را در معرض نور طبیعی قرار دهید

هر ماه اجازه دهید تشک به مدت چند ساعت نور آفتاب به رخت خواب شما بتابد. این کار باعث می شود رطوبت اضافی تشک خشک شود و گرد و غبار جمع شده به درون تشک نفوذ نکند.

اصول نگهداری از تشک خوشخواب

اصول نگهداری از تشک خوشخواب

 

مانع ورود حیوان خانگی خود به محیط رختخوابتان شوید

اگر حیوان خانگی دارید بهتر است محل خواب آن ها را جدا کنید و تخت خواب مخصوصی را برایشان تهیه کنید.

حتی تمیز نگه داشتن حیوانات خانگی دلیل محکمی برای این نیست که آنها را برای خواب به تخت خود بیاورید. چرا که حیوانات نیز مانند انسان مو و سلول ها ی مرده پوست خود را روی تخت جا می گذارند. و یا ممکن است با ادرار خود بافت تشک را خراب کنند.

اصول تمیز نگه داشتن تشک را رعایت کنید

هر نوع تشکی برای سالم ماندن به نگهداری و مراقبت مداوم نیاز دارد. یکی از اصول سالم ماندن بافت تشک پاک کردن صحیح آن از لکه ها و آلودگی های ایجاد شده می باشد.

بسته به نوع و جنس متفاوت تشک ها اصول مراقبتی آنها نیز باهم فرق دارد. ولی اصول اولیه در آن ها یکسان است.

دستورالعمل هایی برای پاک سازی لکه ها و تمیز کردن تشک وجود دارد که به کمک آنها می توانید محیط خواب خود را عاری از آلودگی نگه دارید.

  1. احتمالا شما متوجه گرد و غباری که در اثر باز گذاشتن پنجره به اتاق وارد می شود و روی وسایل اتاق می نشیند نباشید. تخت خواب شما نیز از این موضوع مستثنی نیست. شما با کمک جارو برقی می توانید غبار روی تشک را پاک کنید.
  2. ممکن است نوشیدنی ناخواسته روی تخت شما  بریزد و منجر به ایحاد لکه شود. شما باید با استفاده از محلول ملایم لکه را پاک کنید. شوینده های شیمیایی قوی ممکن است به تشک شما آسیب برساند.
  3. برای از بین بردن بوی ناخوشایند تشک می توانید از جوش شیرین استفاده کنید. برای پیشگیری از این قضیه می توانید قبل از خواب دوش بگیرید تا تشک شما از تجمع سلول های مرده و بوی بد بدن حفظ شود.

 

از خوردن غذا در تختخواب خودداری کنید

زیرا با ریختن ذرات غذا روی تشک به هجوم و جمع شدن و لانه سازی موجودات موذی در تخت خود کمک می کنید.

 

با رعایت این نکات ساده می توانید فضای خواب تمیز و پاکیزه ای را برای خود فراهم کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.